Een bijzonder gebouw verdient een gepast afscheid. En dus organiseert Stichting Haags Industrieel Erfgoed (SHIE) samen met het Haags Historisch Museum een laatste open dag in een iconisch gebouw van de Binckhorst: de showroom van Auto Palace.

“Precies voor de deur van de showroom komt straks de tunnel van de Rotterdamsebaan boven de grond”, vertelt Koos Havelaar van SHIE. De afgelopen jaren heeft Havelaar studie gedaan naar het industrieel erfgoed van de Binckhorst in de hoop daarvan wat in de toekomst te kunnen behouden. De strijd voor behoud van het gebouw van Auto Palace moest helaas worden gestaakt, iets dat er eigenlijk al lang aan zat te komen. “In de jaren ’40 had Dudok al een Rotterdamsebaan bedacht maar toen er zonder zijn instemming ineens een huizenblok was neergezet betekende dit einde project. Jaren later werd als alternatief de Utrechtsebaan aangelegd, die nu dus alsnog wordt aangevuld met de Rotterdamsebaan”.

Niettemin glundert Havelaar bij het zien van het gebouw dat volgens hem symbool staat voor de transformatie die de Binckhorst decennia geleden onderging. “In de jaren ’30 was dit nog allemaal poldergebied. Je had hier eigenlijk alleen een kasteel en boeren die de weg afsloten als ze het te druk vonden”. Na de Tweede Wereldoorlog veranderde het karakter van de Binckhorst. Er werd een huizenblok neergezet om te voorzien in de ontstane woningbehoefte en de automobielindustrie zag in het poldergebied kans om naast nieuwe industrie zich te vestigen. “Auto Palace was de eerste moderne showroom van Den Haag”.

Foto’s
Uit zijn tas haalt Havelaar een boek over de geschiedenis van de Binckhorst tevoorschijn en toont hij hoe het gebouw er in de begintijd uitzag. De jaren ’50-stijl van de architectuur doet denken aan Amerikaanse films uit die tijd, en komt met name tot zijn recht doordat de flamboyante gevel van Auto Palace geheel op zichzelf staat. Van bebouwing eraan en eromheen was indertijd namelijk geen sprake. Havelaar: “Er was toen veel aandacht voor esthetiek, dat mocht ook wat kosten. Bij latere showrooms zie je dat veel meer naar functionaliteit wordt gekeken”.

Voor die tijd was de showroom van Auto Palace absoluut een ‘landmark’ te noemen waar men vanuit het hele land voor naar Den Haag kwam. Want, niet alleen het gebouw sprak tot de verbeelding, ook het auto-aanbod kon op behoorlijk wat belangstelling rekenen. “Aanvankelijk verkocht Auto Palace Oost-Europese merken als Trabant en Wartburg, vanaf eind jaren ’60 was het de officiële Mazda-importeur van Nederland. Dat was toen een merk dat in opkomst was”.

Expositie
Tijdens de open dag van SHIE en het HHM kunnen bezoekers voor een laatste maal een blik werpen in het iconische gebouw – voordat slopers hun talenten in de strijd gooien – en een blik werpen op de eeuwenoude geschiedenis van Auto Palace die al in 1907 begint, jaren voordat de showroom in de Binckhorst werd geopend. “Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan heeft Auto Palace een fototentoonstelling gemaakt, die laten we nog eenmaal zien. Het bedrijf bestaat overigens nog steeds: een paar jaar terug is het opgegaan in AutoBinck nu in Forepark gevestigd”.

Daarmee lijkt Auto Palace zichzelf te hebben verzekerd van een toekomst, iets dat het oude pand tot grote spijt van Havelaar niet heeft. “Historie kun je niet zomaar wegvagen. We hebben jaren gehad waarin dat juist wel gebeurde, maar de laatste tijd zag je dat oude architectuur juist behouden bleef. Het is heel jammer dat het met dit pand nu wel weer gebeurt”.