Een nieuwe tunnel moet de binnenstad van Den Haag beter ontsluiten. Het grootste infrastructurele project van Den Haag ooit kost 640 miljoen euro. De verwachting is dat 1 juli 2020 de eerste auto’s door de tunnel kunnen rijden.
De plannen voor de aanleg van de Rotterdamsebaan, waarvan de tunnel een flink deel uitmaakt, zijn al pakweg 45 jaar oud. Zo oud zijn eigenlijk ook de verkeersproblemen waarmee de binnenstad kampt. Een zeer groot deel van het autoverkeer dat nu de stad in en uit wil, gaat via de Utrechtsebaan waar de files legendarisch zijn. De toegangswegen naar die weg staan vaak vol waardoor het verkeer in de binnenstad muurvast komt te zitten.
“De aanleg van die weg is essentieel voor de ontwikkeling van de stad”, zegt de Haagse wethouder Boudewijn Revis (VVD). “Hij is nodig om bedrijven in de stad voor de auto bereikbaar te houden. Daarnaast moet het verkeer beter gaan doorstromen. Tenslotte is de weg heel belangrijk voor de ontwikkeling van de Binckhorst.”
Lees hier de volledige tekst op de website van Trouw.