Alex Kypriotakis-Weijers heeft voor zijn master Architecture, Urbanism & Built Environment aan de TU Delft met voorbeelden in de Binckhorst onderzocht hoe je methoden uit de gamewereld kunt toepassen voor de ontwikkeling van het gebied.

‘Space Modders’ noemt hij het proces: een meervoud van mensen die ‘mods’ maken. Een mod is de afkorting van ‘modification’ in de bebouwde omgeving ‘space’. Alex is van mening dat mensen weinig tot geen invloed hebben op veranderingen van prive, openbare en gemeenschappelijke ruimtes, omdat gereedschappen, methodes, kennis en burgers los van elkaar staan.

Heel normaal

In de gamewereld is het heel normaal dat wildvreemden met elkaar samenwerken en goede resultaten behalen. Alex: “De gamewereld biedt heel veel vrijheid en creativiteit waarmee je heel gemakkelijk iets kunt creëren of veranderen aan bestaande omgevingen. Hij noemt als voorbeeld een bieb voor het delen van gereedschap en machines of een speeltuin in plaats van parkeerplaatsen op het dak van de Binck Twins. Het is een filosofie die nieuwe openheid biedt, omdat je geen expert hoeft te zijn om delen van een gebouw als de Binck Twins samen met anderen te redesignen voor tijdelijke of  permanente functies. Dit is een concreet voorbeeld wat Alex met een groepje collega’s en gamers in een workshop heeft gedaan door met elkaar Mindcraft te spelen. Het resultaat, een ruimtelijke ‘mod’(ificatie) van de Binck Twins, is met andere voorbeelden te vinden op zijn website www.spacemodders.nl.

Iedereen kan spelen

Alex’ wens is om een grote game-makers-space of freezone te creëren in de Binckhorst die fungeert als een ontmoetingsplek waar bewoners, ondernemers en andere geïnteresseerden vinden in het samen gamen. Voor meer informatie kun je Alex bereiken via designgears@gmail.com of kijk de uitzending terug van de KIP Lunch & Leersessie Jongeren aan zet op 25 juni 2020 waar Alex een van de gasten was.

Voorbeeld van een mod van de Binck Twins

Speeltuin ‘mod’ op het dak van de BinckTwins