De verkenning naar hoogwaardig OV in het Haagse Central Innovation District (CID) en de Binckhorst is uitgebreid van één naar drie routes. De alternatieven komen voort uit zienswijzen die zijn ingediend bij de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg. Met deze verbinding wordt een eerste stap gezet in de realisatie van de Koningscorridor, de lightrailverbinding van Zoetermeer via Den Haag Centraal naar Scheveningen.

Aanvankelijk lag één tracé op tafel voor hoogwaardig OV in CID-Binckhorst, dat ligt tussen de stations Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal en Voorburg. Tot 2040 komen er circa 25.000 woningen en 30.000 banen bij in dit gebied. “De groei van de regio zorgt ervoor dat de druk op de woningmarkt en op het openbaar vervoer verder toeneemt. Hoogwaardig OV is hier een voorwaarde”, aldus Robert van Asten, wethouder Mobiliteit van de gemeente Den Haag.

De twee gemeenten ontvingen 111 zienswijzen waarin suggesties werden gedaan voor alternatieve routes en zorgen werden uitgesproken over het behoud van enkele voor inwoners belangrijke plekken op het beoogde tracé. Die worden serieus genomen en daarom is de verkenning uitgebreid, zegt Astrid van Eekelen, wethouder Bereikbaarheid van de gemeente Leidschendam-Voorburg. “Waarbij bij station Voorburg ook nog steeds wordt gekeken naar een ondergrondse variant.”

Het gaat om het traject tussen Den Haag Centraal, de Binckhorst en station Voorburg met aansluiting richting Delft. Naast een route via de Binckhorstlaan en de Maanweg, voert de projectorganisatie nu ook een quick scan uit naar een nieuwe route via de Binckhorstlaan, Zonweg en Regulusweg. Verder wordt een route via de Binckhorstlaan en het bestaande tramspoor in de Prinses Mariannelaan meegenomen.

Lees hier het volledige artikel op de website van OVPro.