De procedure voor het aanbesteden van het vervoer voor kwetsbare groepen in Den Haag hoeft niet over. De gemeente Den Haag mag als eis stellen dat de bedrijven die dit willen doen alleen op elektriciteit rijden. Dat heeft de rechtbank bepaald, nadat de exploitant van een tankstation op de Binckhorst een zaak had aangespannen tegen de gemeente.
Den Haag is bezig met het opnieuw aanbesteden van het zogeheten ‘doelgroepenvervoer’,. Daarbij gaat het onder meer om de regiotaxi, het vervoer van en naar de dagbesteding van mensen en het vervoer van leerlingen in het speciaal onderwijs. Dat wordt nu nog uitgevoerd door het bedrijf Noot, dat hiervoor onder meer gebruik maakt van auto’s die op waterstof rijden. Die voertuigen tanken bij het station van Jan Paul Kerkhof op de Binckhorst, een paar jaar geleden de eerste bestaande pomp die ook waterstof ging verkopen.
In de nieuwe aanbestedingsvoorwaarden van de gemeente staat echter dat bedrijven die het doelgroepenvervoer willen gaan verzorgen dat met elektrische auto’s moeten doen. Volgens de gemeente zou voor het opwekken van waterstof veel stroom nodig zijn. Daarvoor worden dan weer fossiele brandstoffen gebruikt. ‘De productie van groene waterstof is minder groen dan de naam suggereert’, aldus de gemeente. Ook zou rijden op waterstof minder efficiënt zijn dan op stroom.
Kerkhof is het niet eens met de gang van zaken. Als er straks alleen nog doelgroepenvervoer op stroom is, zouden er veel minder auto’s bij hem komen tanken. ‘Dan ben je dus níet MKB-vriendelijk bezig’, zei hij een maand geleden. Verder is rijden op groene waterstof, de variant die hij verkoopt, de schoonste manier van vervoer, aldus Kerkhof zelf.
Lees verder op de website van Omroep West.