Het heeft even geduurd, maar na bijna een jaar ontdekken Haagse automobilisten dan toch de Rotterdamsebaan. Hier was wel een zetje in de rug voor nodig: de afsluiting van de Utrechtsebaan.
Deze snelweg (A12) is sinds half januari dicht tussen het Malieveld en het Prins Clausplein, overigens alleen voor het verkeer dat Den Haag uit rijdt. Veertig procent de automobilisten kiest nu voor de Binckhorst en de Rotterdamsebaan als alternatief om van de binnenstad naar het snelwegennet te rijden. ‘Een verstandige keuze, want dit is sneller dan andere omleidingsroutes,’ schrijft de gemeente in een reactie.
Op de nieuwe verbindingsweg plus tunnel tussen de Binckhorst en het snelwegennet, die ruim 640 miljoen euro kostte, was het doorgaans vrij rustig. Maar daar is nu verandering ingekomen. In de ochtend- en avondspits rijden nu zo’n 3700 voertuigen per uur de stad uit over de Rotterdamsebaan.
Volgens de gemeente is het op deze route ook drukker de stad in, hoewel de Utrechtsebaan in die richting wél open is. ‘Dit is vooral zichtbaar tijdens de avondspits, waar het aantal automobilisten opliep tot ruim 3500 voertuigen per uur. Dat komt neer op een stijging van vijf procent.’
Niet alleen op de Rotterdamsebaan is de afsluiting van de Utrechtsebaan merkbaar. Ook op de Benoordenhoutseweg en de Landscheidingsweg (N14) is het drukker. Toch is een groot verkeersinfarct uitgebleven, waarschijnlijk door het relatief hoge aantal thuiswerkers. De Utrechtsebaan is nog tot eind mei dicht voor het verkeer ‘stad uit’. Automobilisten richting de binnenstad kunnen wel van deze weg gebruik maken, met uitzondering van de eerste twee weekenden van februari. Dan is de Utrechtsebaan in beide richtingen afgesloten.
Lees hier verder op de website van Den Haag Centraal.