De 2e editie van de minor Mission Impact van de Haagse Hogeschool is afgerond. Opnieuw heeft een groepje studenten de Binckhorst als werkgebied gekozen en als resultaat na 20 weken een zogenaamd ‘artefact’ opgeleverd. Het is een video geworden die kan worden beschouwd als een wake-up call voor iedereen die betrokken is bij de organische ontwikkeling van het gebied.

Wennen

Mitchell, een van de studenten, zegt hierover: “Positieve impact maken in de maatschappij was voor mij, als student technische bedrijfskunde, een van de redenen om mee te doen met deze minor. Ik miste iets in mijn opleiding. De minor geeft je heel veel vrijheid. Je leert om open te denken en krijgt hierdoor wat methodes aangereikt en een gebied dat je niet kent. Dat is heel erg wennen, ook al omdat je de groepsleden niet kent. De workshop tijdens het Impact Fest leverde ons niet de gehoopte input op, omdat de bezoekers de Binckhorst ook niet bleken te kennen. Hierdoor hebben we veel tijd verloren en was de kritiek -jullie maken geen verbinding met de mensen in het gebied- voor ons een terechte wake-up call. De onderlinge communicatie in de groep was ook niet goed. We hadden geen leider aangewezen. Halverwege het traject heb ik daarom de leiderschapsrol opgepakt. Uit de gesprekken die we hebben gevoerd bleek dat er behoefte is aan ontmoetingsplekken. De Carweide zou zo’n plek kunnen worden, maar dat zie je nu nog niets van. Daar zouden jongeren echt iets van kunnen maken, maar daarvoor is 20 weken weer te kort. Het zou een goed idee zijn als de volgende lichting studenten hiermee aan de slag gaat. Vooral ook omdat er veel designers bij zitten. Die kunnen hun creativiteit daarin kwijt. Op die manier kan de Binckhorst echt als voorbeeld voor Nederland gaan dienen.”

Binckhorst als klaslokaal

Bas van de Berg, initiatiefnemer van de minor, hoopt dit jaar te promoveren op regenerative learning ecologies. Op Medium lees je hoe hij als onderwijsexpert deze minor heeft ervaren. Irmgard Bomers van I’M BINCK ziet de Binckhorst als klaslokaal voor deze transformatie en heeft, als begeleider van de studenten, ook haar ervaring met het traject opgeschreven. Conclusie vanuit deze drie perspectieven: voor iedereen is een organische manier van leren/ontwikkelen wennen.

De video maakt duidelijk hoe groot de kloof nog is tussen alle mooie toekomstplannen en de realiteit in de ogen van jonge mensen. Het is hard nodig dat zij meer ruimte krijgen om daar invulling aan te geven. Daar kan een initiatief als Binckse Toekomstmakers bij helpen. Vanaf 25 februari elke 6 weken op vrijdagmiddag in de Binckhorst.