Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk gaan samen onderzoeken hoe de Binckhorst het best bereikbaar kan worden gemaakt met goed openbaar vervoer. De drie gemeenten erkennen dat ze daarbij soms ’tegenstrijdige belangen’ kunnen hebben, maar willen tegelijk ook dat het gebied waar vele duizenden woningen bijkomen zo goed mogelijk wordt ontsloten.
De gemeenten hebben daarover samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie én twee ministeries afspraken gemaakt. Volgens de Haagse wethouder Robert van Asten is de verklaring die de partijen hebben ondertekend ook een belangrijk signaal naar de bewoners van de gemeenten. ‘Wij willen goed met jullie in overleg.’
Den Haag wil de komende jaren in het gebied tussen de drie grote stations 25.000 woningen bouwen. In de Binkhorst moeten er minimaal 5000 komen. Maar dat voormalig bedrijventerrein is nu per openbaar vervoer nog niet goed bereikbaar. Den Haag zou er daarom graag ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ zien: een lightrail, tram of buslijn met een vrij liggende baan. Daarvoor zijn in het verleden al diverse varianten in beeld gebracht. Maar die stuitten op verzet in onder meer Voorburg. Daar vreesden de bewoners dat onder meer een stuk groen met de naam Opa’s veldje zal verdwijnen. Ook waren de bewoners van de Prinses Mariannelaan bang dat de tram door die straat zou gaan lopen en dat het er dan te druk zou gaan worden. Anderen vreesden weer dat buitenplaats Hofwijck zou worden opgeofferd voor de verbinding.
De gemeenten hebben daarop besloten om een stapje terug te doen en opnieuw alle mogelijke varianten in beeld te brengen. Tegelijkertijd is Rijswijk aangesloten bij het overleg. Want een van de opties is dat tramlijn 1 straks niet langer via de Rijswijkseweg en Haagweg richting Delft gaat, maar via de Binckhorst.
Lees hier verder op de website van Omroep West.