Er wordt flink geïnvesteerd in de Binckhorst, Laakhavens en Zuidwest. In totaal is er 680 miljoen euro beschikbaar voor beter openbaar vervoer en de bouw van woningen.

Een van de belangrijkste plannen is een tramverbinding van Den Haag Centraal, via de Binckhorst naar Rijswijk en Delft. Dat hebben het kabinet, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, provincie en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg afgesproken. In totaal is daar 600 miljoen euro voor beschikbaar.

Het is de bedoeling dat de tram vanaf Centraal via de Binckhorstlaan, de Maanweg, station Voorburg gaat en vanaf de Binckhorstlaan via de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg richting Rijswijk en Delft. Door die ov-verbinding is de bouw van 35.000 woningen in de Binckhorst mogelijk.

Daarnaast investeert het Rijk bijna 80 miljoen euro voor de bouw van woningen in Laakhavens, Binckhorst en Zuidwest. Ook station Laan van NOI gaat voor tientallen miljoenen op de schop. Het station is onderdeel van ‘de Oude Lijn’, het traject tussen Leiden en Dordrecht. Om die ov-verbinding nieuw leven in te blazen moeten de stations opgeknapt.
De wethouder is blij met het geld voor het Central Innovation District (tussen de drie stations) en de Binckhorst. ‘Het is het economisch hart van de Haagse regio met een groot regionaal en nationaal belang’, aldus Robert van Asten (D66), wethouder Stedelijke Ontwikkeling.

De Binckhorst wordt volgens Van Asten een autoluwe stadswijk. ‘Waarin lopen, fietsen en openbaar vervoer centraal staan en mensen makkelijk kunnen komen en fijn kunnen wonen en werken.’ Want met de groei van de stad zijn meer woningen en beter openbaar vervoer hard nodig, vindt de wethouder.

HTM is blij met de investering. ‘Het is ontzettend goed nieuws, want in onze regio komen er veel nieuwe inwoners bij. Met dit eerste deel van de Koningscorridor via de Binckhorst kunnen we een nog grotere bijdrage leveren aan de leefbaarheid én bereikbaarheid van onze mooie Haagse regio.

Lees hier verder op de website van Den Haag FM.