De gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg geven groen licht voor een snelle tramlijn door de Binckhorst. Niets staat de nieuwe verbinding nog in de weg. Maar er klinkt veel kritiek.

Er wordt al jaren over gepraat, gediscussieerd en vergaderd: een railverbinding naar de Binckhorst. Vorig jaar werd duidelijk dat het voormalige industriegebied geen lightrail maar een ‘gewone’ tram krijgt. En nu is de kogel door de kerk: er is een route voor de nieuwe lijn, die overigens pas rond 2030 daadwerkelijk gaat rijden.

De gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg zijn akkoord met het plan voor een trambaan vanaf station Den Haag Centraal naar de Binckhorst, Voorburg en Rijswijk. De nieuwe tramlijn begint in de Lekstraat (vanaf de bestaande route van lijn 17), passeert de NS-sporen en loopt langs de Binckhorstlaan.

Aan het einde volgt een splitsing: de ene tak gaat via de Maanweg naar het treinstation van Voorburg, de andere loopt via de Prinses Mariannelaan door naar de Geestbrugweg in Rijswijk, om uiteindelijk op de Haagweg aan te sluiten op de sporen van lijn 1. Er is voor deze route gekozen om het gebied waar de meeste woningen gebouwd gaan worden te ontsluiten.

Het gaat ook om de ontsluiting van een breder gebied: het Central Innovation District (CID). Dat is een term die de gemeente gebruikt voor de zones tussen en rondom de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI. Dit gebied moet beter bereikbaar worden, omdat hier in de toekomst zo’n 30.000 woningen en bedrijven bij komen. Vooral de Binckhorst is op dit moment nog niet goed bereikbaar; hier rijden nu alleen de HTM-buslijnen 26 en 28. De Haagse wethouder Robert van Asten (D66, stedelijke ontwikkeling) spreekt van ‘een grote stap voor de bereikbaarheid van de Binckhorst’. “Deze tramlijn gaat in de hele Haagse regio dagelijks duizenden mensen naar werk of naar huis brengen. Hiermee bouwen we aan de toekomst van de Binckhorst, en daarmee aan die van Den Haag.”

Blije gezichten in Den Haag. Maar een groot deel van de nieuwe tramlijn gaat door Rijswijk en Voorburg. Voor de komst van deze tram was een fiat van de randgemeenten dus cruciaal. En daar zit ’m ook de crux. De nieuwe tramlijn is al lang een heet hangijzer in de regio. Veel bewoners uit Rijswijk en Voorburg vinden dat zij de prijs betalen voor de bouwdrift van Den Haag.

Lees hier verder op de website van Den Haag Centraal.