Ooit kwam je er alleen voor de APK of een onderhoudsbeurt van je auto. Maar inmiddels is bedrijventerrein De Binckhorst in Den Haag in ontwikkeling tot een duurzaam woon- en werkgebied. Op Binck Eiland wonen mensen. En de Binckhorst is ook nog iets anders: een proeftuin voor placemaking. Valt daarvan al iets op te steken? Twee nauw betrokkenen – Willemijn de Boer en Wicher Mol – proberen het antwoord op die vraag te geven.
Loop een middag door De Binckhorst en je ziet – letterlijk tussen de bedrijven door – van alles gebeuren. In voormalige bedrijfspanden werken onder meer popgroep Goldband, muziekproducenten, dj’s en een theatergezelschap. Er is een taalcafé. Verderop zit Zoem.bike, een vernieuwend bedrijf voor elektrische bakfietsen. Kompaan, de inmiddels internationaal bekende bierbrouwer, is hier gevestigd – in een oude krokettenfabriek. Her en der kom je street art tegen, gemaakt door Haagse, nationale en internationale kunstenaars.
Reuring in gebied
Het is het beeld dat we associëren met placemaking: tijdelijke, soms ook permanente activiteiten, vaak op het gebied van kunst en cultuur. Ze geven een ontwikkelingsgebied kleur. Dat gebeurt tot aan (en/of tijdens) de ‘echte’ ontwikkeling van de woon- of werkomgeving. De activiteiten trekken publiek, zorgen voor reuring en maken potentieel geïnteresseerde bewoners warm voor het gebied. Vaak zit daar een plan achter, soms ook niet.
Hoe zit dat hier? “Placemaking in De Binckhorst was en is voor ons geen exact doorgerekende businesscase”, zegt Wicher Mol, ontwikkelingsmanager namens BPD Bouwfonds Gebiedsontwikkeling. BPD is de gebiedsontwikkelaar die naast meerdere andere ontwikkelaars het voormalige bedrijven- en industriegebied transformeert tot een groene, duurzame leefomgeving. “Momenteel wordt gewerkt aan de eerste vijfduizend woningen. Daarvan neemt BPD een relatief klein deel voor haar rekening. Uiteindelijk gaat het om nog meer woningen en daarbinnen zal BPD enkele grote plannen gaan realiseren. Het zou mooi zijn als elke betrokken partij uiteindelijk iets doet met placemaking. Iedereen schiet er immers wat mee op. We maken dit gebied samen.”
Lege plekken
“We zijn hier zo’n jaar of acht geleden begonnen”, zegt Willemijn de Boer. Ze is oprichter en directeur van AnnA Vastgoed & Cultuur, een bureau dat vastgoed inzet om creatieve mensen en initiatieven met elkaar te verbinden om zo een positieve impuls aan de omgeving te geven. “We zagen dat lege plekken in De Binckhorst een bijdrage zouden kunnen leveren aan de creatieve sector van Den Haag. Veel creatieven waren al op de Binckhorst neergestreken. Ze hielden van het rauwe karakter en zorgden met hun aanwezigheid voor een zekere Binckhorst cultuur. Zo kwamen we ertoe om samen met BPD meer ruimte voor kunst en cultuur aan te bieden. Dat was niet geregisseerd van bovenaf. Het ontstond juist vanuit het creatieve ondernemerschap dat er al was. Het voordeel daarvan: onze activiteiten versterken het bestaande aanbod met een eigen karakter en eigenzinnige activiteiten.”
Lees hier het artikel verder van Edwin Lucas op de website van Gebiedsontwikkeling.
Cover: ‘Willemijn de Boer en Wicher Mol’ door fotograaf Peter van Aalst (bron: BPD)