“Het traditionele onderwijs zal steeds minder relevant worden wanneer het zichzelf niet transformeert tot een leerervaring dat het internet niet kan bieden”, zegt initiatiefnemer Bas van den Berg van de Minor Mission Impact van de Haagse Hogeschool. Die leerervaring heeft de BinckPraktijkacademie in de Binckhorst geboden in het 1e semester 20/21, met een even verrassend als verbluffend resultaat.

Grensoverschrijdend

Ga d’r maar aanstaan. In 15 weken hebben 17 studenten met 9 verschillende nationaliteiten en 12 verschillende bachelor opleidingen van de Haagse Hogeschool gewerkt aan ingewikkelde problemen door hun eigen kennis toe te passen middels grensoverschrijdend en plaatsgebonden leren. Het begon allemaal met een rondleiding in de Binckhorst en eindigt ‘als extraatje’ met een Impact Magazine, waarin een aantal studenten hun ervaring van de afgelopen maanden hebben opgetekend.

Eigenaarschap tonen

Het magazine leest als een trein met de ‘lovestory’ van Sam & Max en de daarbij behorende soundtrack ’A new friend in the Binckhorst’ die je kunt beluisteren. Dit alles los van de interessante inhoudelijke bijdragen van de vijf teams voor de circulaire ontwikkeling van de Binckhorst, plus de publicaties van Bas van den Berg op Medium over dit experiment. Zowel het Impact Magazine als de publicaties op Medium zijn een #mustread.

Een mooie stap in de ontwikkeling van de Binckhorst als klaslokaal/regenerative learning ecology en het creëren van meervoudige waarde (voor de student zelf, de school en de ontwikkeling van de Binckhorst). Dit begint bij eigenaarschap tonen. Bas heeft zijn nek uitgestoken om dit experiment in lastige tijden mogelijk te maken en verdient een groot compliment. Evenals de studenten en het begeleidende team uiteraard, maar ere wie ere toekomt: Bas is echt de spil in het web in dit experiment en dat werkt aanstekelijk, zoals de lovestory laat zien.

We kunnen niet wachten tot er een vervolg komt.