Op 12 juni is Bas van den Berg (27) als de jongste PHD-er ooit bij leerstoelgang Education and Learning Science van de WUR in een recordtijd gepromoveerd op het onderwerp Design principles for regenerative learning. In minder dan drie jaar tijd ontwikkelde hij een minor Mission Impact, was hij docent, maakte hij een serie podcasts en een documentaire over regeneratief onderwijs en schreef hij zijn proefschrift. Een ongelooflijke prestatie. In zijn onderzoek speelt de Binckhorst een rol.
Regenerative learning (RL) is onderwijs dat de mensheid actief ondersteunt bij het op een waardige manier leren leven binnen sociaal-ecologische grenzen. Systeemverandering en persoonlijke transformatie gaan daarbij hand in hand. In de minor was de verdeling systeem (80)/persoonlijk (20) met de Haagse Binckhorst als regenerative ecology.
Toekomstgericht praktijkonderwijs
Het promotieonderzoek is een steun in de rug van Gert-Jan Kloos, kwartiermaker en rector van het John Dewey College. Eind augustus start ‘zijn’ College aan de Sint Barbaraweg 4 met dertig havo- en vwo-leerlingen. Gert-Jan gelooft in project based learning. “Onze leerlingen gaan straks aan de slag met levensechte vraagstukken.”
Gert-Jan belandde na diverse managementfuncties in het bedrijfsleven weer voor de klas. In een interview met Den Haag Centraal zegt hij hierover: “Alles was nog hetzelfde: diezelfde busopstelling, dezelfde klassikale manier van lesgeven. Je hebt twaalf vakken, maar wat de verbinding daartussen is? Vaak hoorde ik in de klas: leuk wat ik heb geleerd, maar wat heb ik er straks aan? Er zijn onvoldoende aanknopingspunten met de buitenwereld. Dus leren ze voor een cijfer, niet voor hun toekomst. We hebben onze mond vol over talentontwikkeling en innovatief onderwijs, maar veel leersoorten zijn nog steeds traditioneel. Onderwijs zou het leven zelf moeten betreffen, net als Dewey dat voor ogen had.” Daarin vinden Bas en hij elkaar. Bas: “Het traditioneel onderwijs zal steeds minder relevant worden wanneer het zichzelf niet transformeert tot een leerervaring die het internet niet kan bieden.” Mooi dat dit in de Binckhorst een vervolg krijgt met het John Dewey College.
Ter gelegenheid van de promotie is de documentaire Regenerative Education gemaakt waarin de Binckhorst figureert als learning ecology. Irmgard Bomers van I’M BINCK begeleidde twee semesters de studenten van de minor Mission Impact bij hun onderzoek in het gebied in het kader van het I’M BINCK speerpunt Ruimte voor leren.
Voor geïnteresseerden:
Download het proefschrift van Bas
Beluister de RE podcasts
Lees over een lovestory in de Binckhorst